Tuesday, July 4, 2017

HI1: Taide totalitaristisissa valtioissa

-Neuvostoliiton sosialistisessa realismissa ja Natsi-Saksan taiteessa on monia yhtäläisyyksiä: realismi ja vation ylistäminen
-Tärkein ilmenemismuoto oli seremonialliset muotokuvat johtajista

TAITEILIJAN ROOLI DIKTATUURISSA
-Taiteilija ei saanut tuoda ilmi omia poliittisia ajatuksia
-Valtiota ja vallankumousta on palveltava taiteen avulla (Mussolini)

KULTTUURI
-Universaalit toimintamekanismit
-Taide oli samanlaista Kiinan kansantasavallassa, fasistisessa Italiassa, Saksan kolmannessa valtakunnassa ja Neuvostoliitossa, selvisi venäläisen Golomstockin tutkimuksissa
-Syntyi käsite "totalitaristinen realismi"

-Kiina, Italia, Saksa ja NL olivat vastuussa kymmenien miljoonien ihmisten kuolemista, ja näissä maissa taide oli erottamaton osa hallintoa
-Ihmiskunnan kulttuurin ei panostettu, mestariteoksia ei syntynyt
-Valtio ei vain rahoittanut kulttuuria vaan sääti millaista sen tulisi olla


NEUVOSTOLIITON KULTTUURI
-Kaikki kulttuurin alat olivat läpäisseet kiihkeän luomisjakson 1910-luvulla Venäjällä
-Sosialistisesta realismista tuli ainoa ja maan virallinen hyväksytty taidesuuntaus 1934
-Suosittuja taiteenaloja olivat teatteri ja kirjallisuus
-Taiteen piti olla positiivista
-Neuvostokirjallisuuden suuria nimiä olivat Vladimir Majakovski, Aleksei Tolstoi, Mihail Solohov ja Nobel-voittaja Maksim Gorki
-Liittolaismaat olivat myös sosialistisen realismin periaatteiden määräysvallassa
-Puoluetta ja kansaa piti tukea taiteen avulla
-Suuri kulttuurielämän vaikuttaja oli Andrei Zdanov, bolsevikkijohtaja

-Stalinin kuoleman jälkkeen kulttuurielämä oli hetken vapaampaa, kunnes Nikita Hrutsov jähmetti sen
-Oppositiota tukahdutettiin ja julkaisuja valvottiin tarkasti

PROPAGANDA
-Sisältö ja tyyli vaihtelivat
-Länsi-eurooppalaisten kerrottiin elävän kurjuudessa ja köyhyydessä
-Neuvostoliitossa ja Itä-Euroopan maissa oli Länsi-Euroopan vastaista propagandaa
-Rajoitettu määrä humoristista kritiikkiä

ELOKUVA
-Lenin sanoi elokuvan olevan tärkein taiteenlaji->NL:stä tuli elokuvien suurmaa
-Taiteellisesti edistyksellinen ja propagandistinen Panssarilaiva Potemkin (Sergei Eisenstein) oli kansalliselokuva
-Sekä länsi- että Itä-Euroopassa elokuvat menestyivät hyvin
-Mittavat määrärahat

HENKILÖKULTIT
-Ensimmäinen muodostui Vladimir Leninin ymprille
-Stalin pyrki nopeasti esittämään itsensä Leninin työn jatkajana hänen kuolemansa jälkeen


NATSI-SAKSAN KULTTUURI

-Päämäärät viitoitti ideologia
-Johtaja, saksalaisuus ja arjalainen rotu olivat ihannoinnin aiheina
-Kaikille valtion työntekijöille tuli pakolliseksi Heil Hitler -tervehdys
-Germaanisia muinaisuskoriittejä pyrittiin ottamaan käyttöön SS-piireissä Heinrich Himmlerin toiveesta
-Kaikkien taidekriitikkojen tuli saada propagandaministeriöstä pätevöitymistodistus

TAITEET
-Musiikkielämää valvoi valtakunnanmusiikinkamari
-Mytologinen Ring-sarjaa ja juutalaisvastaistainen säveltäjä Richard Wagner olivat suosiossa vallanpitäjien keskuudessa
-Moderni taide joutui vainon kohteeksi
-Elokuva oli täysin valtiosta riippuvainen
-Kuudesosa 1933-1945 valmistuneista elokuvista oli propagandistisia
-Arvostettiin urheilijoita

No comments:

Post a Comment